Jos miettii, mistä voisi saada apua mielen ankeuteen, voisi kokeilla vaikka kiitollisuuspäiväkirjaa. Olen huomannut sen hyvän vaikutuksen, kunhan siitä ei tee pakkoa.

Mistä olen kiitollinen tänään?

  1. Ulkona on ihana talvinen päivä. Nyt on jo valoisaa aamulla ja iltapäivälläkin, kun liikun töihin.
  2. Minulla on mieluisa työpaikka, johon on kiva tulla joka päivä. Työ on välillä stressaavaa kyllä, mutta onneksi pidän aiheesta ja työkavereistani.
  3. Ruokavalioni on pitänyt kohtuu hyvin. Yritän varoa nopeita hiilareita ja tämä linja on.... hmmm... about pitänyt. :)
  4. Ensi viikolla on jo hiihtoloma!
  5. Uskallan puhua yhä useammin vaikeista asioista. Iso askel näkymättömälle lapselle, mikä tekeekin kenties minua todellisemmaksi...

Eilen kohtasin yhden pitkään pakoilemani henkilön. Olin maalannut mielessäni ikävää kuvaa hänestä. Ajattelin, että jos hän olisi erilainen tai kohtelisi minua eri tavalla, olisin onnellisempi. Eikö olekin hyvin ulkoistettu oma paha olo? Vaan niinpä tajusin illalla, että oma paha oloni johtuikin tuosta, että tein hänestä syntipukkia ja käytin energiaani sen pohtimiseen, miten paha vaikutus hänellä on ja miten kaikki on hänen vikansa. Tavatassemme otin puheeksi jotain asioita, mikä minua oli häirinnyt. Yllätyksekseni oloni alkoikin helpottaa puhuessani. Kerroin, miten tarvitsen omaa tilaa ja aikaa miettiä omia asioitani, mutta en ole häntä unohtanut kuitenkaan.

Jälkeenpäin minua ihan hymyilytti. Olin tainnut maalata päähäni pahimman mahdollisen kuvan ja odottanut pahinta. Minulla on selvästi opeteltavaa tässäkin asiassa. Jos odottaisin hyvää tai jopa parasta, voisin saada myös sen, vai mitä? Sehän kasvaa mihin keskittyy - paha olo tai hyvä olo. Tänään koetan keskittyä vähän noihin kiitollisuuden aiheisiin ja elää tässä hetkessä. Nyt töissä rentoutumismusiikkia kuunnellen ja hyvää kahvia nauttien. Jälleen kaksi kiitollisuudenaihetta.

Kiitos tästä päivästä.